';

Blog

Met nu: Etappe 5 van The World Challenge

Mis niks!
* verplicht veld

Van het Australië avontuur

Deel 12

De rustdag gisteren was om uit te rusten en om kennis te maken met hét symbool van Australië, de Roo oftewel de kangaroo.

Dan weer op pad voor een ogenschijnlijk makkelijke etappe. Weinig kilometers waarvan 150 kilometer onverhard, geen enkel probleem voor de doorgewinterde Challenger.

Als gevolg van regen en wind is het onverharde stuk toch een vervelend stuk wasbord geworden, maar goed, dat hoort er bij. Lucht uit de banden en het juiste tempo zoeken. Helaas lijkt het onverharde stuk voor één team hun Waterloo te worden. Een aanlopend wiel verandert in één keer de optimistische stemming. De voorwielophanging heeft toch iets te veel te lijden en na wat kunst en vliegwerk kan morgen weer gestart worden. De komende dagen voor het betreffende team? Op zoek naar het juiste onderdeel!

Van het Australië avontuur

Deel 11

Geen makkelijke etappe vandaag, zeker niet als je alleen je weg moet zoeken en de waypoints een voor niet-aboriginals gesloten route lijken aan te geven. Dan wordt het een hele lange dag en dreigt de keuken van het restaurant bij aankomst al met sluiting.

Sommigen lieten het onverharde over aan de echte diehards en reden een snelle etappe vandaag, zonder stof en onverharde wegen. En dat is ook wel eens lekker. Twee lekke banden vandaag, drie teams die de snelle weg kozen en slechts 4 uur in de auto hebben gezeten en 10 teams die de ruige Outback in getrokken zijn.

En ja, ook nog een team dat tandenknarsend ruim 2.500 kilometer terug op een nieuwe motor zit te wachten. Een zeer belangrijk team, de technische assistentie, is helaas zelf in problemen gekomen. De motor is inmiddels vanuit Engeland aangekomen, maar de laatste 600 kilometer lijkt roet in het eten te gooien. Bijna letterlijk, er is 600 kilometer weg afgesloten in verband met bosbranden. En inderdaad, echt de enige weg. Een gecharterd vliegtuig geeft uitkomst en we verwachten dat het onfortuinlijke Desert Foxx team binnenkort weer bij de groep aansluit.

Van het Australië avontuur

Deel 10

In iedere Challenge komen ze voor, de overgangsetappes. 200 kilometer onverhard van het makkelijke soort en 300 kilometer verhard, ook van het makkelijke soort. En alhoewel op papier saai, in de praktijk best lekker om een rustige dag te hebben. Opletten moet natuurlijk wel, eindigen onder een road train is niet bepaald een optie…

De temperatuur daalt niet onder de 40 graden en eenmaal op de plaats van bestemming heeft niemand de behoefte om lekker in het zonnetje te zitten, gelukkig biedt de kamer en later de bar uitkomst. In Australië en zeker in de Outback doe je alles binnenstebuiten. Overdag binnen en als het afkoelt, dan naar buiten toe.

Hopen op regen doe je gek genoeg ook, het koelt lekker af en stof verandert in modder. En dat laatste levert mooie plaatjes op!

Van het Australië avontuur

Deel 9

Vandaag ruim keus, Outback of Outback 2.0. Die laatste route wordt door de meesten gereden, maar slechts 2 rijden hem ook daadwerkelijk uit. Overigens niet omdat het te moeilijk bleek. De weg was afgesloten vanwege het afschieten van niet inheemse dieren vanuit een helikopter. En bijna niemand durft het risico te nemen dat het dak van de auto zou worden aangezien voor een verwilderde ezel…

Heel veel onverhard en dus heel veel stof. De regen laat nog een maandje wachten in dit gebied. De accommodatie is zoals accommodatie hoort te zijn in de Outback, eenvoudig maar schoon. Veel bier, biefstukken en nog wat meer bier.

De uitbaatster regeert met harde hand en het is laat als de temperatuur écht aangenaam wordt. De barman gaat, nog voordat de wereldproblematiek is opgelost, de tafels langs voor de laatste ronde. Morgen weer een dag!

Van het Australië avontuur

Deel 8

Niet de etappe, maar de helikoptervlucht vormt het hoogtepunt vandaag. Het is rekenen, want in hoeveel tijd leg je 450 kilometer af om vervolgens de helikopter niet te missen? In dit deel van Australië is het niet echt rocket science, 110 kilometer per uur is de maximum snelheid en als je niet hoeft te tanken is het 4 uur en 6 minuten…

Sommig schatten liggen verborgen in dit grote land en daarom wordt de grond ingeruild voor de lucht, een prachtig landschap ontvouwt zicht. Een landschap dat vanaf de grond nauwelijks waarneembaar en bereikbaar is.

Dan nog 200 kilometer door om bij het bekendste lokale restaurant aan te schuiven voor de pizza and beer zondagavond…

Van het Australië avontuur

Deel 7

Na een dag rust aan het strand gaat de Challenge verder richting het noordoosten. Langs dikke baobab bomen, die zo oud zijn dat ze stille getuigen zijn van een tijd waarin de oorspronkelijke bewoners van Australië werden opgejaagd en verhandeld als slaven. In vele opzichten lijkt het hier veel op Afrika, alleen de typische Afrikaanse dieren ontbreken. De etappe doet veel stof opwaaien en de eerste kapotte band is een feit, gelukkig moet iedereen 2 reservewielen bij zich hebben dus voor grote problemen zorgt het allemaal niet. Buiten dat het weekend is, zijn in dit deel van Australië de juiste banden dun bezaaid.

Bij de finish blijken wallaby’s en kangaroes wel degelijk levend rond te huppen down under. Daar werd aan getwijfeld, na ruim een week en 3.300 kilometer nog geen levend exemplaar gespot te hebben… Afgelegen, dat is het algemene gevoel. 3.000 kilometer verwijderd van een stad van enige omvang, tevens onze startlocatie…

Van het Australië avontuur

Deel 6

Weg uit de mijnstreek, op weg naar het tropische en vochtige noorden. Een overgangsetappe die toch weer de nodige onverharde kilometers bevat. Lucht uit de banden, stofhappen en helaas staat er geen water in de rivier…

Voor het strand moest er zeker lucht uit de banden, door de opkomende vloed wordt het strand alleen maar smaller en het zand vooral muller. De langste etappe van de eerste week wordt vlot afgelegd en een rustdag staat voor de deur, tijd om te recupereren.

Van het Australië avontuur

Deel 5

Er wordt nog volop genoten van de diepe kloven in het landschap. Niet alleen kijken, maar ook actief afdalen richting het water en een duik nemen. Sommigen kunnen er geen genoeg van krijgen en gaan pas laat op pad vandaag.

Richting de kust wordt het vlakker en het aantal road trains neemt epidemische proporties aan, mijnbouw is hier de norm en alle erts moet richting de haven.

Hevige regenval valt een aantal teams ten deel, terwijl anderen zuchten onder de 41 graden die de thermometer aangeeft.

Echt laat wordt het niet vandaag, morgen wordt om 5:30 het ontbijt geserveerd…

Van het Australië avontuur

Deel 4

Meer kilometers, maar wel een stuk sneller dan gisteren. Ook dat is Australië. De kilometers worden snel afgelegd, ondanks dat de maximum snelheid strikt gehandhaafd wordt. Richting het binnenland wordt het landschap steeds interessanter. De weg verandert van één kaarsrechte lijn in een glooiend bochtencircuit.

Het kampeeravontuur lonkt en na 50 kilometer rammelen over een onverharde weg komt iedereen volledig onder het stof aan op de plaats van bestemming. De grootste verleiding is een duik in het verfrissende water, diep in een kloof gelegen. Al klimmend en klauterend wordt het natuurlijke zwembad bereikt. De avond wordt afgesloten aan een grote tafel in de bush-keuken. De sterrenhemel is overweldigend en de tent is eigenlijk best luxe met eigen sanitair en een prima boxspring…

Van het Australië avontuur

Deel 3

Langs de kust naar het noorden, vandaag letterlijk. Ruim 100 kilometer over een pad langs de duinen. Zand in alle kleuren en een prachtige blauwe zee.

Tijd genoeg om te snorkelen en te genieten van het prachtige rif. Niemand kwam in problemen vandaag, het water was niet hoog genoeg om kopje onder te gaan met de auto en het zand niet diep genoeg om vast te komen zitten. Tenminste, als je voldoende lucht uit de banden had gelaten.

Alle teams komen ruim op tijd binnen en genieten van de middagzon bij het zwembad, morgen minder luxe!

Van het Australië avontuur

Deel 2

De tweede etappe is minder technisch van aard en veroorzaakt nu geen vastgelopen auto’s en gravende teams. De rijplaten kunnen op de auto blijven en de lucht in de banden. Vandaag is het asfalt van prima kwaliteit en er is veel historie langs de Australische Westkust te vinden.

Hier liggen letterlijk de overblijfselen van een wereldoverheersende Hollandse periode.

Rond het middaguur wordt er geluncht en een prachtroute door een nationaal park volgt. Terwijl we de zon in de zee zien zakken, wordt de buitenbar gehouden in een klein en eenvoudig kustplaatsje. De dag was volmaakt. 

Van het Australië avontuur

Deel 1

De kop is er af, de teams zijn onderweg voor de vijfde etappe van The World Challenge. Na een aantal dagen van acclimatiseren en het doorlopen van de nodige procedures beginnen de teams aan het avontuur in het leuke stadje Fremantle. Een plaats met veel Nederlands/Vlaamse historie.

De etappe is direct een confrontatie met het ruige Australië. Een flink stuk onverharde weg met als resultaat 3 vastzittende teams in het mulle zand van de Australische westkust.

Kortom, vanaf de eerste etappe al genoeg uitdaging!

25 Collen Challenge 2018

Tegelijkertijd met de Amazone Challenge in Zuid Amerika werden ook de bergen van Zwitserland aangedaan. De 25 Collen Challenge werd dit jaar door meer dan twintig enthousiastelingen verreden. Dit jaarlijkse evenement begon op zaterdag 8 september aan de voet van de Mont Blanc in Versoix, net buiten Genève. Vijf dagen en 25 bergpassen later, stonden de teams in het hart van de bergen. Een roadtrip om nooit te vergeten…

Hotspot image

Meer dan 1500 kilometer

In de zonnige Alpen

Het is zondag ochtend 7:00. De Challengers druppelen de ontbijtzaal. Een paar keer flink met de ogen knijpen, een dubbele espresso naar binnen en uitchecken. Vandaag staat er meteen 500 kilometer op het programma. Een etappe die voor velen langer uitvalt dan gepland. Eenmaal bij de Mont Blanc tunnel aangekomen staat er een dikke rij. 1,5 uur is de aangegeven wachttijd en omrijden wordt een optie. Een flink aantal deelnemers komt niet voor het donker binnen en het diner wordt uitgesteld.

De drie dagen die volgen staan in schril contrast met de lengte van etappe 1. Het is flink doorrijden, maar het weer maakt alles goed. Nazomeren in Zwiterland is het lekkerste dat er is. Even weg van alles.

Etappe 5 van The World Challenge (Fieldtrip)

Op 5 oktober 2018 gaat The World Challenge Etappe 5 van start. De autoreis loopt van Perth in het westen van Australië naar het zuidoosten, Hobart in Tasmanië. Hieronder vind je de laatste ervaringen van de Challenge, inclusief foto- en filmmateriaal!

De laatste film
van Etappe 5
Hotspot image

Fieldtrip

De Hollanders zijn terug

Waar kan de ontdekkingstocht naar mooie routes en de schoonheid van Australië beter beginnen dan in Fremantle, in het westen van dit immens grote land? Precies hier kwamen de eerste westerlingen aan land, bijna 400 jaar geleden. Nederlanders wel te verstaan. De Brit Thomas Cook liep een beetje achter de feiten aan. Die kwam pas 150 jaar later aan land. Cook had waarschijnlijk wel door dat er potentieel zat in dit ruige continent want zijn komst leidde tot kolonisatie.

Adriaen Jacobsz voer de Batavia van Kaap de Goede hoop naar de westkust van Australië en leed schipbreuk. Muiterij, moordpartijen en gebrek aan drinkwater decimeerde het aantal opvarenden. Niet veel later zijn ook de Vergulde Draeck, de Zuytdorp en de Zeewijk in west Australië terecht gekomen en het is zeker dat bemanningsleden van deze schepen aan wal zijn gegaan en zich hebben gevestigd.

Pas 40 jaar geleden zijn de scheepswrakken ontdekt en veel kostbaarheden worden nu tentoongesteld in het Australian Shipwrecks Museum in Fremantle. Het absolute pronkstuk is een deel van het achtersteven van de Batavia.

Kortom, geen betere startplaats voor de vijfde etappe van The World Challenge dan Fremantle!

1
2